محسن رضایی: انقلاب ایران، یک پدیده نو در جهان بود
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۴۱۰۹۹۴
به گزارش ایسنا، محسن رضایی، در سومین جشنواره ایده پردازی شهید نامجو نزاجا با درود به روح شهدا و امام شهدا و روح سپهبد شهید صیاد شیرازی اظهار کرد: تشکر میکنم از امیر حیدری که توجه جدی به ابتکار و نوآوری در نیروی زمینی کرده است ، تا الان نیروی زمینی را پیشروتر از سایر نیروها در ایده پردازی می بینم و امیدوارم این پیشگامی را حفظ کنید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) افزود: رهبر معظم انقلاب مدتها پیش مطرح کردند که هر کسی علم را در اختیار داشته باشد، حاکمیت و اقتدار دارد. ایشان به همه دانشگاه ها ابلاغ کردند که کرسی های نظریه پردازی را برپا کنند. بعد به نیروهای مسلح ابلاغ فرمودند و کمیته فرا دستگاهی با هدف پیگیری خلاقیت و نوآوری در نیروهای مسلح تشکیل شده است.
وی ادامه داد: اگر برگردیم به چهل سال پیش، انقلابی که در ایران صورت گرفت، یک پدیده نو در جهان بود و انقلاب اسلامی نام گرفت. در محتوای این انقلاب بجای تکیه بر احزاب به مردم اتکا شد و با محتوای اسلامی پیش رفت و نهادهای نویی را پس از پیروزی شکل داد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم سالاری دینی از ابداعات انقلاب بود. نوآوری و خلاقیت در تشکیل جمهوری اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. جمهوری اسلامی را برخی به غلط با سایر جمهوری های جهان مقایسه می کنند. در جمهوری اسلامی بر خلاف جمهوری های معمول جهان دو عاملیت سیاسی دخیل است در جمهوری اسلامی که یک حقیقت واحد است ، سه عاملیت مجلس و دولت و امر ولایت بصورت یگانگی جمع شده اند. رهبری را مجلس خبرگان، قانون را مجلس شورای اسلامی و دولت را مردم با انتخابات مستقیم تشکیل می دهند. رکن رهبری بر فراز دو رکن دیگر قرار گرفته است. این یک نظام بر پایه نظریه ای علمی است که از انسجام برخوردار است. یک حقیقت واحد است و سه پاره نیست. برخی افراد با رویاهای دیگر، در درون نظام ما اختلاف و چالش ایجاد می کنند و خلاف منطق نظام عمل می کنند. این نظام با ظرفیت اسلام شکل گرفته و مردم در درون اسلام و چارچوب آن، آزادی عمل دارند. مسیحیت با بعد اجتماعی ضعیف، قابلیت های اسلام را برای تشکیل نظام سیاسی ندارد.
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: در همین محل نیروی زمینی بارها با برادرم صیاد در مورد جنگ جلسه داشتیم. در تنگنای مهمات و قطعات یدکی بودیم. در عملیات طریق القدس مهمات توپخانه ما بسیار کمتر از نیاز بود و با نوآوری و خلاقیت پیش رفتیم. آقای معین وزیری یادشان است که از نظر امکانات، یک نابرابری مطلق در جبهه ها بود.
رضایی با برشمردن عوامل ایجاد اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: اولین عامل ایجاد اقتدار نیروهای مسلح ایمان الهی است که به ما روحیه شهادت طلبی و انگیزه کار برای خدا و توکل را می دهد. عامل دیگر اقتدارآفرینی، فکر، ایده پردازی و نوآوری است. همین دو عامل در کنار هم معجزه آفرینی می کند. مساله سوم، فناوری و موضوع چهارم، مهارت همه نیروها است. مساله فکر که پس از ایمان و قبل از فناوری و مهارت قرار می گیرد، بسیار تعیین کننده است. می توان کمبود لشکر ها را با فکر و طراحی جبران کرد.
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: در عملیات بیت المقدس، ایده ای بود که عملیات نصر را دنبال کنیم و ایده دیگر این بود که از کارون نزدیک خرمشهر وارد شویم. هر دو طرح، محاسن و معایبی داشت. در طرح اول، لجستیک به راحتی تامین می شد اما در عبور از کارون در لجستیک اشکال پیش می آمد. در ستاد فرماندهی، در مورد نوع پل، پیاده کردن امکانات و پیمودن راه بین کارون تا جاده تصمیم گیری هایی شد.
استاد دانشگاه جامع امام حسین گفت: نوآوردی در طراحی و لجستیک محدودیتی ندارد.در همه ابعاد جنگ راه گشا است. در عملیات خیبر، به درون باتلاق ها رفتیم چون به این نتیجه رسیده بودیم که در جنوب جبهه ها، امکان عملیات بزرگ وجود ندارد. به دنبال راهی ابتکاری بودیم و به حور و باتلاق ها برخورد کردیم که پس از طی چهل کیلومتر در نیزارها با دو سه کیلومتر جنگ، می توانیم به جاده بصره برسیم. دشمن در آنسوی حور، پاسگاه هایی ایجاد کرده بود. ما باید با لشکرهای خود، عملیات پارتیزانی را اجرا می کردیم. از تجربه این عملیات در والفجر 8 و کربلای 5 استفاده کردیم.
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: بدون ایمان و نوآوری نمی توانستیم سرزمین هامان را آزاد کنیم. ارتش انقلابی ما در دو حادثه سر بر آورد. یکی واقعه انقلاب اسلامی بود که نیروهای وفادار پای این سرزمین ماندند. تحول دوم در جنگ روی داد، یادم است برادرم صیاد پس از برخورد بنی صدر، به سپاه آمدند و همراه با برادرم دانایی فر غریبانه می نشستند و طرح عملیات ها را پیشنهاد می کردند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیشرفت های صنایع دفاعی ایران و تغییرات فناورانه در نیروهای نظامی گفت: سیر تکنولوژیک در دنیا آنقدر سریع است که ناتو نیروی چهارم خود را در موضوع سایبری تشکیل داده است. ما با فکر و ایمان می توانیم برتری دفاعی مان را حفظ کنیم. یکی از پیشرفت های ما، فناوری موشکی است که از 1700کیلومتر آنسوتر مقرهای داعش را بدون تلفات غیر نظامی هدف قرار می دهیم. آن زمانی که موشک ها را از لیبی گرفتیم، مستشاران قذافی به سفارت خانه رفتند و شهید طهرانی مقدم در ظرف 20 روز موشک ها را به سوی عراق شلیک کرد.
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: از همه فرماندهان تقاضا می کنم که به نیروهای جوان اهمیت بدهید. حتی اگر افسر جوانی ایده ای را طرح کرد، به او توجه کنید. بستر لازم را برای پذیرش ایده های نوین فراهم کنید و چنین جشنواره هایی را با تشویق نیروهای مبتکر، ادامه بدهید. جایزه های خوبی را برای فرماندهان و افسرانی که ایده های خوبی را طرح می کنند، در نظر بگیرید.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به عنوان یک برادر عرض می کنم که وحدت نیروهای مسلح را حفظ کنید. از تمایزات و تفاوت ها برای وحدت پیشرونده استفاده کنید. وحدت انسجام ملی ما را تقویت می کند. نیروهای مسلح مهمترین سنگر ثبات و امنیت کشور است.
استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: اطمینان دارم که ارتش جمهوری اسلامی، در سال های دیگر پیشرفت های بسیاری خواهد کرد و من وسایر پاسداران در خدمت همه ی شما هستیم.
در ابتدای این برنامه سرلشکر محسن رضایی با امیر حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، از نمایشگاه دستاوردهای یگان ها و گروه های تحقیقاتی ارتش بازدید کردند. همچنین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهدای لوح تقدیر و تابلو مزین به نام مبارک حضرت صدیقه طاهره (س) به فرمانده نیروی زمینی ارتش، از زحمات ارتش جمهوری اسلامی در یاری رسانی به زلزله زدگان در استان کرمانشاه تقدیر کرد.
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۴۱۰۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهمترین هدفم در بازیسازی بالابردن نام ایران در جهان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها گوشیهای هوشمند به یار و همراه همیشگی بزرگ و کوچک تبدیل شده و هرکسی در گوشه و کنار و موقع فراغت مشغول بالا و پایین کردن صفحه گوشی و بازی کردن با آن است. خوشبختانه سالهای اخیر بازیهای موبایلی جای خود را در میان مردم باز کرده و استقبال خوبی از آنها صورت گرفته؛ چرا که مطابق با ذائقه مردم طراحی و ارائه شدهاند. یکی از این بازیها «امپراتورهای قلابی»است که به عنوان بهترین بازی موبایل و تبلت در فستیوال «گیم کانکشن ۲۰۲۴ آمریکا» شناخته و کاندید دریافت جایزه در بخش «بازی سال منا» شده است. به همین دلیل به سراغ مهرداد رضایی سازنده این بازی رفتیم و با وی به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید:
آنا: لطفا درباره بازی «امپراتورهای قلابی» توضیح دهید.
رضایی: نخستین و اصلیترین من بازی «آناهیتا» بود که در سال ۱۳۹۷ ساخته شد و در جشنواره بازیهای رایانهای در ۲بخش بهترین داستان و بهترین بازی ماجرایی نامزد شد. بعد از آن، بازی ماجرایی محض و کمدی «فقط چپ را بگیر» یا (Just take your left) را ساختیم. و در نهایت مهمترین و موفق بازی که توانستیم بسازیم «امپراتورهای قلابی» است که بالای ۵ شخصیت دارد که گیمر مدام بین آنها سوییچ میکند. هر کدام از این کاراکترها در دنیای خود فکر میکنند که خیلی زرنگ هستند و چون داخل یک آپارتمان زندگی میکنند مدام مزاحم هم میشوند به نوعی فکر میکنند قدرت برترند اما در اصل همه آنها پوشالی و توهمزده هستند.
هم بازی کنید و هم انیمیشن ببنید
آنا: وجه تمایز این بازی با دیگر بازیها چیست؟
رضایی: وجه تمایز این بازی با سایر بازیها این است که هم میتوانید بازی کنید و هم انیمیشن ببینید و داستان را به صورت بازی جلو ببرید. در یکی از فستیوالها یکی از منتقدان ژاپنی گفته بود ما برای نخستین بار شاهد بازیی هستیم که صرفا بازی نیست و کارتون است و با نداشتن محدودیت سنی همه میتوانند از آن لذت ببرند. این بازی در فستیوال «گیم کانکشن۲۰۲۴امریکا» برنده جایزه بهترین بازی موبایل و تبلت و در «منا گیم آوارد» در بخش بهترین بازی سال نامزد دریافت جایزه شد. گفتنی است این دوره رقابتهای در فستیوال منا با حضور بازیهای مطرح از کشورهای آمریکایی و اروپایی برگزار شد.
آنا: این بازی چقدر بین گیمرها طرفدار دارد؟
رضایی: این نوع بازیهای ماجرایی چون نیاز به فکر کردن دارد، مخاطبهای خاص خودش را دارد. این بازی در کافه بازار امتیاز کامل را گرفته و در سایت گیم خارجی روی سایت itch.io فروش خوبی داشته است؛ اما واقعیت این است که مخاطبان زیادی ندارد، کسی که با موبایل بازی میکند دوست دارد یک بازی را بهسرعت تمام کند و جایی را منفجر کند یا کارهایی از این دست انجام دهد و سرگرم شود. درحالیکه بازیها ماجرایی، فکری هستند و عموم گیمرها علاقه چندانی به آن نشان نمیدهند.
مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان
آنا: هدف شما از بازیسازی چیست؟
رضایی: متاسفانه یا خوشبختانه در این صنعت به دنبال پول نیستم و برای دل خودم بازی میسازم. بنابراین در درجه اول بازی میسازم که خودم راضی شوم و بیشتر به دنبال کشف دنیاهای جدید ذهنم هستم نه تکرار بازیهای ساخته شده در دنیا، بلکه فکرهای خودم را خیلی بیشتر دوست دارم حتی اگر برایش مخاطب هم پیدا نشود؛ چون مخاطب بازیهایم باید اهل فکر کردن باشند. در درجه بعد مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان تمام دغدغه من است. اسم ایران در تمام بازیها ثبت شود و امضای کار باشد. در بازی بعدی که قرار است ارائه شود و سناریوی آن تقریبا به طور کامل نمادهای ایرانی استفاده شده که می توانیم درگفتوگویی مفصل به جزئیات آن بپردازیم. خوشبختانه تجهیزات لازم در کشور وجود دارد که بتوانیم این صنعت را توسعه و گسترش دهیم و نیاز به مهاجرت نباشد.
آنا: در حال حاضر ایران در صنعت بازیسازی چه جایگاهی دارد؟
رضایی: با توجه به اینکه من گیمر بازیهای موبایلی نیستم، اما وضعیت بازیهای موبایلی در ایران خوب است و بازیهای کارتی، پازل و فکری به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و رشد خوبی داشته. خوشبختانه بازی سازهای ایرانی در عین حال که شرکتهای بزرگی نیستند و حمایتهای چندانی نداشتند اما بازیهای خوبی ارائه کردند.
ورزشکاران در اولویت هستند تا هنرمندان
آنا: با چه چالشهایی در این زمینه مواجه هستید و چه انتظاری از متولیان دارید؟
رضایی: چالش شخصی من پیادهسازی افکارم در جهت طراحی و ارائه بازیهای جدید است؛ اما چالش دیگر این است که از نهادهای متولی انتظار دارم که بازیسازان را همچون ورزشکاران مورد توجه قراردهند، هنرمندان واقعا مهجور واقع شدهاند. این حمایتها هم لزوماً مادی نیست. شما ببینید وقتی یک کشتیگیر قهرمان میشود چقدر در رسانهها مطرح میشود. درحالیکه یک بازیساز در رسانهها دیده نمیشود. اگر تبلیغات و حمایتهای کافی صورت بگیرد ما میتوانیم بازیها را با قیمتهای بهتر و با تعداد بیشتری به فروش برسانیم؛ زیرا انیمیشن هزینهبراست و نیازمند تأمین مالی است.
اگر بخواهیم انیمیشنها را ارتقاء دهیم نیازمند حمایتهای بیشتری هستیم از سوی دیگر ما برای بازیسازی در کشور تهیه کننده کم داریم؛ زیرا ترجیح میدهند فیلم بسازند که خروجی خوبی از لحاظ مالی داشته باشد. ساخت انیمیشن دو سال زمان میبرد و معلوم نیست در آخر فروش خوبی داشته باشد یا خیر؟ پس حق دارند محتاطانه عمل کنند و پول را جایی سرمایه گذاری کنند که خروجی بهتری داشته باشد.
دیسکورد فضایی برای تبادل نظر بازی سازان/ علت از دسترس خارج شدن آن چیست؟
مسئله دیگر از دسترس خارج شدن سایت «دیسکورد» است این شبکه گیم شبکه بسیار خوبی جهت تبادل نظر بین بازی سازان در سراسر جهان بود که در آن بازی سازان مطرح دنیا به صورت برخط و آنی پاسخ سوال افراد را می دادند که خود این موضوع به رشد بازی سازان داخلی کمک بزرگی میکرد. به نظر من بهتر است در این زمینه تجدید نظری صورت بگیرد.
انتهای پیام/